Sopwith Camel, dawny brytyjski dwupłatowy samolot wojskowy. Z przodu maszyny, przed kabiną pilota, widoczne symetrycznie zamontowane dwa karabiny maszynowe. Na bokach kadłuba oraz na skrzydłach umieszczono symbole przynależności państwowej.
Znaki państwowe na samolotach wojskowych jako pierwsza wprowadziła Francja, dwa lata przed wybuchem pierwszej wojny światowej. Jako emblemat wybrano przypominający rozetkę krążek w barwach flagi francuskiej: niebieskie kółko otoczone białym pierścieniem z czerwoną obwódką. Podczas wojny Brytyjczycy początkowo malowali na samolotach po prostu flagę państwową, jednak z daleka przypominała czarny krzyż z poszerzającymi się ramionami, znak identyfikujący samoloty Cesarstwa Niemieckiego. Ostatecznie, ponieważ barwy występujące na fladze brytyjskiej są takie same jak na fladze francuskiej, skopiowano rozwiązanie francuskie, ale z odwróconymi kolorami: krążek czerwono-biało-niebieski, patrząc od środka do krawędzi.
Samoloty dwupłatowe, o dwóch płatach nośnych, umieszczonych jeden nad drugim, przez dłuższy czas miały przewagę nad jednopłatowymi. Prosta, lekka konstrukcja pozwala na łatwiejsze uzyskanie odpowiedniej sztywności i wytrzymałości skrzydeł przy dużej powierzchni nośnej, bez zwiększania ich rozpiętości i ciężaru. Dwupłatowce są też zwrotniejsze i mają krótszy start i lądowanie. Niestety ich wadą jest znacznie większy opór aerodynamiczny, dlatego przed drugą wojną światową osiągnęły kres możliwości rozwoju i zostały wyparte przez znacznie szybsze samoloty jednopłatowe. Obecnie występują niemal wyłącznie jako samoloty sportowe i rolnicze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz