niedziela, 14 stycznia 2024

Ford T, pierwszy masowo produkowany samochód

27 września 1908 roku fabrykę w Detroit opuścił pierwszy egzemplarz Forda T, samochodu, który przyniósł przedsiębiorstwu Henry’ego Forda światowy sukces. Założyciel firmy postanowił stworzyć pojazd dla przeciętnej amerykańskiej rodziny, sprzedawany od Atlantyku po Pacyfik, nadający się do jazdy po nieulepszonych drogach i bezdrożach, prosty w prowadzeniu i łatwy w naprawie.

Dzięki prostocie konstrukcji, usprawnieniu łańcucha dostaw i procesu produkcyjnego auto miało być łatwe do szybkiego wytwarzania i tanie. Początkowa cena samochodu wynosiła 825 dolarów. W pierwszym roku wyprodukowano 10 tysięcy egzemplarzy, w drugim roku 20 tysięcy. Dzięki zastosowaniu w 1910 montażu z gotowych podzespołów na ruchomej taśmie produkcyjnej skrócono czas produkcji jednego egzemplarza z 12 godzin do półtorej godziny… Po sześciu latach od rozpoczęcia produkcji zakłady Forda w ciągu roku opuściło 200 tysięcy egzemplarzy samochodu, którego cena wynosiła wówczas 440 dolarów. Przedsiębiorstwo Forda wytwarzało wówczas więcej samochodów niż wszyscy pozostali producenci łącznie. W roku 1925 produkcja Forda T osiągnęła niemal 2 miliony sztuk rocznie przy cenie sprzedaży 260 dolarów…

Dążenie do redukcji czasu i kosztów produkcji znalazło odzwierciedlenie w anegdocie o kolorze samochodów marki Ford. Najtańszym z dostępnych wówczas barwików była czarna farba na bazie sadzy, stąd miała wziąć się decyzja o malowaniu pojazdów Forda wyłącznie na czarno. W swojej autobiografii, opublikowanej w roku 1922, Henry Ford napisał, że w roku 1909 oznajmił na zebraniu kierownictwa: ,,Nasz klient może otrzymać samochód w każdym kolorze, w jakim zechce, pod warunkiem że będzie to kolor czarny”. Jednak w pierwszych latach produkcji Ford T nie był w ogóle dostępny w czarnym kolorze nadwozia. Początkowo samochód oferowano w wersji szarej, zielonej, niebieskiej i czerwonej, zależnie od wariantu pojazdu, wskazującego jego przeznaczenie. Zasadę ,,dowolnego koloru, byle był czarny” wdrożono w fabrykach Forda dopiero w roku 1914.

Ford T

Z zupełnie innego powodu współczesne opony samochodowe są czarne, nie tylko w samochodach Forda, ale również innych producentów. Naturalny kauczuk ma jasną, mlecznobiałą barwę. Na początku XX wieku odkryto, że dzięki dodatkowi sadzy gumowe opony mają większą odporność na ciepło i ścieranie, wielokrotnie większą wytrzymałość. Odkrycie zaczęto powszechnie stosować w przemyśle po pierwszej wojnie światowej.

W ciągu 19 lat, do zakończenia w 1927 roku produkcji modelu T jako przestarzałego i zastąpienia go modelem A, zakłady opuściło 15 milionów egzemplarzy różnych wariantów Forda T, powstałych w fabrykach w  óżnych krajach świata. Rekord sprzedaży aut tego samego modelu został pobity dopiero pół wieku później przez Volkswagena Garbusa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz